Утрински Весник
Македонија

Левица: Во Македонија е незагадено само два до девет дена годишно – институциите со врзани раце, загадувачите неказнети

Levica Logo Crveno Transparent.png

Соопштение на Левица:

На вчерашната надзорна расправа за аерозагадувањето беа изнесени загрижувачки податоци, меѓу кои и фактот дека граѓаните во Македонија дишат чист воздух само од 2 до 9 дена во годината. Дополнително, беше потенцирано дека смртните случаи поврзани со аерозагадувањето се и до 10 пати почести во споредба со европските земји.


Дел од нотираните проблеми:

 • Државниот инспекторат за животна средина располага само со 17 инспектори на ниво на цела држава;

 • Државата нема стратегија за мотивирање на нови кадри за инспектори во животната средина (ниските плати се фактор плус за дефицит или корумпираност кај овие кадри);

 • Власта форсира законски измени на инспекцискиот надзор со кои дополнително инспекторите стануваат зависни од волјата на властите (кои често се во спрега со еко-мафијата);

 • Судовите мерат зборови во решенијата на инспекторите кога треба да изречат санкција на загадувач и во голем дел само формално се отфрлаат ваквите пријави (без да се навлезе во суштината);

 • Нема никаков протокол за контрола на енергенсите (како нафта и мазут) кои се горат, односно царинските органи немаат никаков капацитет за контрола при самиот увоз на енергенси;

 • Потребно е враќање на акцизата за јаглен-КОКС, кој е поголем загадувач и од мазутот, а се користи како ефтин енергенс од страна на индустријата;

 • Државните институции и болници кои се греат на мазут мора забрзано да транзитираат кон гасификација;

 • Нема никаква правна одговорност за надлежните институции, кои законски се обврзани да донесат и да спроведат стратегии и планови за намалување на аерозагадувањето.

Дополнително беа посочени и следните критични точки:

 • Македонија нема усогласена стратешка рамка за борба против аерозагадувањето, што резултира со фрагментирани, неусогласени и нецелосно имплементирани регулативи;

 • Постоечкиот систем за мониторинг на квалитетот на воздухот е неефикасен и застарен, а голем дел од мерните станици не функционираат или даваат непроверени податоци;

 • Јавните органи не мерат одредени загадувачки материи во воздухот, иако тоа е предвидено со закон;

 • Индустриските капацитети не ги почитуваат највисоките стандарди за филтрација, што значително придонесува кон загадувањето на урбаните средини;

 • Локалните инспектори за животна средина имаат намалени ингеренции, што го ограничува нивното дејствување во решавањето на еколошките проблеми;

 • Постојат сериозни индиции за спрегата меѓу приватниот капитал и јавните институции, што доведува до репресија врз еко-активистите наместо нивна поддршка;

 • Потребно е заострување на стандардите за емисии во сообраќајот, вклучувајќи строга контрола на издувните гасови и подобрување на квалитетот на горивото;

 • Македонија дозволува увоз на одредени видови отпад за преработка или користење како гориво, но недоволната контрола води кон можни злоупотреби и дополнително загадување;

 • Недостигот на независна акредитирана лабораторија за мерење на квалитетот на увезеното гориво и амбиенталниот воздух ја намалува контролата врз загадувањето;

 • И покрај законските обврски, Македонија не е усогласена со европските стандарди за минимум квалитет на амбиенталниот воздух.

Клучни препораки:

 • Воспоставување на јасна стратешка рамка со конкретни цели и рокови за борба против аерозагадувањето;

 • Воведување механизми за правна и институционална одговорност за неносење или неспроведување на стратегиите за заштита на воздухот;

 • Модернизација на системот за мониторинг, вклучително и зголемување на бројот на мерни станици и подобрување на нивната точност;

 • Зголемување на меѓуопштинската соработка за поефикасно справување со загадувањето;

 • Зголемување на човечките капацитети за инспекциски надзор и независност на инспекторите од политички влијанија;

 • Намалување на зависноста од согорување на отпад преку рестрикции за увоз на одредени видови отпад и поттикнување на одржливи алтернативи;

 • Гасификација во комбинација со обновливи извори на енергија како долгорочно решение за чиста животна средина.

Заклучокот од расправата е јасен – потребна е итна и системска акција за намалување на аерозагадувањето, подобрување на регулативите и засилена институционална контрола.

Можете да прочитате

Вечерва тешка сообраќајка на автопатот Тетово–Скопје

Пренасочување на сообраќајот поради пожарот во околината на Блаце, забрана за товарни возила

Пожар кај Психијатриската болница „Скопје“, ситуацијата е стабилизирана